mandag 22. september 2008

Karius og Baktus

Trekantete skjerf oppkalt etter nicket til damen som startet det hele, Karius på Hobbyboden.

100 gram sokkegarn går med til et skjerf til en voksen person. Oppskrift Karius-sjal: legg opp 6m, strikk 1. pinne vrangt, og øk 1 m innenfor kantmasken i ene siden på retten hver 4. pinne.(glattstrikk). Start felling på den samme siden når halvparten av garnet er brukt, fell av 1m innenfor kantmasken hver 4.omg til garnet tar slutt
Baktus-sjal strikkes på samme måte i rillestrikk. A good explanation in english in this blog: The nerd and the needles

Til Kariusskjerf til meg selv har jeg brukt to nøster Fabel fra Garnstudio og pinner 3,5mm. Det ble bare litt garn til overs som rakk til noen heklede rundinger til pynt sammen med perler fra en gammel ødelagt hårspenne. Ravelried

Baktusskjerfet strikkes i 4 tråders Opal på pinner 3,5mm, det er tykkere pinner enn anbefalt til dette garnet, men det blir lett og luftig og jeg syns det fungerer veldig godt. Skal bli julegave. Ravelried

1 kommentar:

Elin H. sa...

For noen fine farger på Karius og Baktus skjerfene dine :) Jeg har også prøvd meg på et Karius-skjerf. Godt og varmt i halsen. Ha en fin kveld.